W zeszłym roku wykorzystanie Bitcoina u sprzedawców korzystających z BitPay spadło do około 65%.
Według BitPay Inc., jednego z największych procesorów płatności kryptograficznych na świecie, konsumenci i firmy coraz częściej zaczynają używać do zakupów tokenów cyfrowych innych niż Bitcoin. Płatność Bitcoin nie jest najwyraźniej celem inwestorów.
W zeszłym roku wykorzystanie Bitcoina u sprzedawców korzystających z BitPay spadło do około 65% przetwarzanych płatności, z 92% w 2020 r., poinformowała agencja Bloomberg. Zakupy Etheru stanowiły 15% całości, stablecoiny 13%, a nowe monety dodane do BitPay w 2021 r. — Dogecoin, Shiba Inu i Litecoin — stanowiły 3%.
Wykorzystanie alternatywnych monet wzrosło częściowo, ponieważ coraz więcej firm zaczęło używać stablecoinów do płatności transgranicznych. Konsumenci również przechodzą na stablecoiny – których wartość ma pozostać stabilna – gdy ceny kryptowalut spadają i spadają od początku listopada. Monety takie jak Doge również zrobiły furorę w zeszłym roku dzięki fanom, takim jak dyrektor naczelny Tesla Inc. Elon Musk, który w piątek powiedział, że tokena można używać do kupowania towarów firmy.
Ponieważ cena Bitcoina wzrosła o 60% w zeszłym roku, pomimo zmienności w czwartym kwartale, wielu inwestorów mogło również zdecydować się na trzymanie największej kryptowaluty na świecie, zamiast ją wydawać. Wielu pamięta pierwszą komercyjną transakcję Bitcoin, w której programista wydał Bitcoiny warte teraz miliardy na dwie pizze.
Kiedy wydali swoje krypto, wielu kupiło luksusowe dobra, takie jak biżuteria i zegarki, samochody, łodzie – a nawet (zasłoń uszy) złoto, które według BitPay ma zastąpić Bitcoin – reklamowany jako cyfrowe złoto. Wolumen transakcji prywatnej firmy z siedzibą w Atlancie związanych z dobrami luksusowymi wzrósł w zeszłym roku o 31% z 9% w 2020 r., powiedział prezes Stephen Pair. Całkowity wolumen płatności firmy w 2021 r. wzrósł o 57% rok do roku.
BitPay powstał w 2011 roku, kiedy kilka firm zaakceptowało cyfrowe monety. Dziś przetwarza średnio około 66 000 transakcji miesięcznie. To niewielki ułamek, powiedzmy, wolumenu Visa: sieć kart kredytowych przetworzyła 206 miliardów transakcji w roku zakończonym 30 czerwca 2021 r. BitPay, z rocznym wolumenem transakcji wynoszącym 1 miliard USD i 80 pracownikami, pomaga firmom, począwszy od Microsoft Corp. AT&T Inc. akceptować płatności w kryptowalutach.
Może również służyć jako barometr branżowy. Przynajmniej jak dotąd niedawny kryzys nie wpłynął na nawyki inwestycyjne inwestorów kryptograficznych tak bardzo, jak podczas kryptowalutowej zimy 2018 roku, powiedział Pair. Powiedział, że chociaż wydatki na luksus zostały uderzone, ogólne spadki były znacznie mniejsze – być może jest to znak pewności, że obecny kryzys może być krótkotrwały lub że kryptowaluty mają znacznie szerszą bazę użytkowników.
„Nasz biznes do pewnego stopnia spada i płynie wraz z ceną, kiedy cena spada, ludzie wydają mniej”
— powiedział Pair.
„Nie doświadczyliśmy tak dużego spadku wolumenu po ostatnim cofnięciu. To chyba tylko odzwierciedlenie coraz większej liczby firm, które muszą używać tego jako narzędzia do przeprowadzania płatności”.
Więcej sprzedawców akceptuje teraz płatności kryptograficzne. W zeszłym roku BitPay rozpoczął współpracę z VeriFone, aby akceptować cyfrowe monety na swoich terminalach w różnych sklepach.
Ze swojej strony BitPay również wykazuje oznaki zaufania. Właśnie wyznaczyła Jima Lestera na swojego pierwszego w historii dyrektora ds. operacyjnych, aby rozszerzyć działalność. Lester wcześniej kierował start-upem ThingTech, a także był starszym wiceprezesem ds. zarządzania produktami, strategii i marketingu w dziale rozliczeń elektronicznych i płatności Fiserv Inc.
Rosnąca lista firm, w tym PayPal Holdings Inc., również wkracza w płatności kryptograficzne, pokazując potencjał wzrostu rynku płatności.
„Dotarcie do tej przestrzeni przez PayPal było świetne dla naszej firmy, ponieważ powoduje, że firmy zaczynają zadawać sobie pytanie, czy akceptują płatności kryptograficzne”
– powiedział Pair. BitPay miał blisko 50% wzrost przychodów w zeszłym roku, powiedział.
Firma zebrała 72 miliony dolarów od takich firm jak Index Ventures i Founders Fund. Para nie spodziewa się wejścia na giełdę, pozyskania kolejnej rundy finansowania ani sprzedaży w najbliższym czasie, chociaż rozmawiała o IPO wewnętrznie, powiedział Pair.
„Naprawdę podoba nam się to, gdzie jesteśmy strategicznie”,
powiedział Pair.
„Ta przestrzeń jest wciąż bardzo młoda. W ciągu najbliższych kilku lat prawdopodobnie zaobserwujemy bardzo znaczny wzrost”.